07 Şubat 2024

Elektrikli Araçlar Kışın Kaç KM Menzil Sunuyor?

Öncelikle, araç menzillerinin soğuk havalarda daha düşük olduğu bir gerçek. Bu şekilde olmasının da kabinin ve bataryanın ısınması gibi temel sebepleri var. Özellikle böyle durumlarda bataryanın optimum çalışma sıcaklığına (20 - 40 derece arası) ulaşması gerekiyor. Bu duruma ek olarak direksiyon ve koltuk ısıtma gibi ekstra özellikler eklenince, aracın enerji tüketimi artıyor. Gerekli ısınma ihtiyacı doğrultusunda bataryadan çekilen enerji ile menzil düşümü yaşanması kaçınılmaz oluyor.


 

-10 dereceye varan soğukta gerçekleştirilen elektrikli araç kış testinden sonuçlar:

1.    #Tesla Model 3

Menzil: 441 km (-%29,9)

Tüketim: 18 kWh/100 km

2.    #Hyundai Ioniq 6

Menzil: 467,8 km (-%23,8)

Tüketim: 16,8 kWh/100 km

3.    #BYD Dolphin

Menzil: 339 km (-%20,6)

Tüketim: 17,1 kWh/100 km

4.    #Volkswagen ID.7

Menzil: 414 km (-%31,9)

Tüketim: 18,9 kWh/100 km

5.    #HiPhi Z

Menzil: 522 km (-%5,9)

Tüketim: 23,5 kWh/100 km

6.    #MG 4 Uzun Menzil

Menzil: 399,6 km

Tüketim: 17,9 kWh/100 km

 

Norveç Otomobil Federasyonu’nun geleneksel hâle gelen elektrikli araç kış testi paylaşıldı. Sonuçları gösteriyor ki kış aylarında menzil düşümü gerçekleşmemesi imkansız, bu doğrultu da araç sahiplerinin kışın daha dikkatli olması gerekmektedir. Küçük jantlı Tesla Model 3’ün (iyimser menzil tahmini sunan tesla: 629 km) neredeyse %30 düşük değere sahip olması ve Çinli lüks sedan HiPhi Z’nin neredeyse WLTP menzili ile aynı kış menziline ulaşması dikkat çekiyor.

Kış testinin tüketim şampiyonu 16,8 kWh/100 km ile Hyundai Ioniq 6 olurken Toyota bZ4X’in neredeyse 20 kWh, Volkswagen ID.7’nin ise 18,9 kWh, yani %31 daha yüksek tüketim gerçekleştirmesi hayal kırıklığı yarattı. Testte kullanılan araçların neredeyse tamamında ısı pompası bulunması, bir kez daha kışın menzil kaybını sınırlamak için bu teknolojinin elzem olduğunu göstermiş oldu. Ayrıca elektrikli araçlarda mobil uygulama vb. araclığıyla aracı önceden ısıtma gibi seçenekler bulunuyor. Bu olay araç şarj edilirken yapıldığında, kabini ve bataryayı ısıtmak için gereken enerji bataryadan değil de altyapıdan karşılanabiliyor. Böylelikle araç ısınmış halde yola çıkmak ve soğuk çalıştırmanın tüketime etkisinden kurtulmak mümkün denebilir. Böylece menzil kayıpları minimum seviyede tutulabilir. Bataryanın optimum seviyede çalışması ile de batarya ömrüne de etkide bulunulabilir.


Kaynak: dolubatarya.com , donanımhaber.com